Carl Nathanael af Klercker -
Viaporin komendantti ja kartanonperustaja
Keskiaikainen Träskändan kylä koostui
neljästä talosta, Storträskistä, Fransista, Jofsista ja Kärransista. Kylä
sijaitsi viljavalla paikalla Glimsinjoen varrella.
Vuonna 1787 Viaporin
päällikkönä toiminut kenraali Carl Nathanael af Klercker (1734-1817) osti
Storträskin tilan. Seuraavien vuosien aikana hän liitti siihen Fransin ja
Jofsin verotalot, ja alueesta alettiin puhua Träskändan kartanona. Viaporin
upseereiden keskuudessa oli suosittua hankkia kartano tai maatila
Uudeltamaalta. Innolla ja keskenään kilpaillen kunnostamissaan ja kehittämissään
kartanoissa he saattoivat elää säätynsä ja asemansa mukaista, valistuksen ajan
elämää. Maanomistajina he myös hyötyivät taloudellisesti rakenteilla olevasta
Viaporista toimittamalla sinne rakennusmateriaaleja sekä elintarvikkeita.
Carl Nathanael af Klercker, taiteilija tuntematon (Ehrensvärd-seura
ry)
C.N. af Klerckerin sotilasura oli pitkä ja
värikäs. Pommerin sotaan Augustin Ehrensvärdin esikunta-adjutanttina
osallistunut Klerck (myöhemmin aateloituna af Klercker) sijoitettiin sodan
jälkeen Viaporiin. Vuonna 1788 af Klercker oli kuninkaan mukana tappiollisessa
Ruotsinsalmen taistelussa. Vuonna 1791 hänet nimitettiin Viaporin
komendantiksi. Träskändan aikanaan af Klercker vuoroin erotettiin komendantin
tehtävästä, vuoroin nimitettiin siihen uudelleen. Omien päiväkirjamerkintöjensä
perusteella hän ei ollut toistuvista erottamisista pahoillaan, soihan se
tilaisuuden omistautua Träskändan kehittämiselle: "Af Klercker muutti
maalle...pienelle Träskändaksi kutsutulle kruununverotilalle ja omistautui
kokonaan omille asioilleen, maanviljelykselle ja kasvitieteelle."
Olleessaan sivussa komendantin tehtävästä af
Klerceker suuntasi energiansa Träskändan kehittämiseen. Kun hänet toistuvasti
kutsuttiin takaisin Viaporiin, Träskändan hoito jäi vähemmälle huomiolle.
Carl Nathanael af Klercker laati Träskändan
alueesta kokonaissuunnitelman rakennuksineen, teineen, kanavineen ja
puutarhoineen. Vapaaherra rakennutti tilansa puiston halki virtaavan
Glimsinjoen rannalle.
Ensimmäisinä Träskändan vuosinaan af Klercker
asui kartanossa vain satunnaisesti ja tyytyi Stroträskin vanhaan päärakennukseen.
Se ei kuitenkaan vastannut hänen asemaansa ja ajan antaessa myöten af Klercker
suunnitteli ja rakennutti uuden karoliinis -tyylisen päärakennuksen. Yli 700 m2 suuruinen,
lanterniinikattoinen rakennus nousi Strosträskin vanhan päärakennuksen paikalle.
C.N. af Klerckerin akvarelli Träskändasta (Museovirasto)
Hallitsevin piirre af Klerckerin
kartanosuunnitelmassa oli päärakennuksen ja siipirakennusten muodostama
valeperspektiivi. Etelään Glimsinjoelle avautunutta pihaa reunustaneet
siipirakennukset olivat lähempänä toisiaan päärakennuksen puoleisessa päässä
kuin joen rannassa. Näin piha vaikutti todellista suuremmalta ja päärakennuksen
asema korostui. Af Klercker lienee saanut idean esimiehensä Augustin
Ehrensvärdin Viaporiin toteuttamasta Isosta Linnanpihasta.
Piha jakautui päärakennuksen viereiseen, puistomaiseen
miespihaan sekä alempaan pihaan. Pihaa reunustaneissa siipirakennuksissa oli
mm. työväen asuntoja, paja, navetta ja talli.
Af Klerckerin puutarha noudatti valistusajan
ihanteita, joissa tavoiteltiin luonnon kunnioitusta hyöty ja harmonia yhdistäen.
Ihanteena oli symmetrinen muotopuutarha, joka oli pengerryksin ja terassein
jaettu kukka-, hedelmä- ja yrttitarhoiksi.
Eläkkeelle siirryttyään af Klercker uskoi viimein saavansa
rauhassa keskittyä Träskändan hoitoon. Vanha sotilas sai kuitenkin kannettavakseen
vastuuta, joka kävi liian raskaaksi. Af
Klercker toimi mm. pitkiä aikoja Suomen armeijan ylipäällikön
Klingsporin sijaisena tämän oleskellessa Ruotsissa. Suomen sodan syttyessä
helmikuussa 1808 af Klercker oli 73-vuotias ja vakavasti sairas. Hän ei ehtinyt
saada ohjeita Tukholmasta, vaan kutsui itse armeijan koolle aikoen ryhtyä
puolustustaisteluun. Ylipäällikkö Klingspor saapui kuitenkin paikalle ja käski
armeijaa perääntymään taisteluitta.
J.L. Runeberg kuvaa tapahtumaa Vänrikki Stoolin tarinoiden runossa
Vänrikin markkinamuisto luoden vanhasta af Klerckeristä sankarin ja Klingsporista
pelkurin:
"Kunniata ukko Klercker ijät
päivät saakohon!
Vanhus, vaivan nähnyt, näytti vielä mieltä urohon.
Muistan hänen harmaan päänsä, kun hän ympär` ratsasti
Ja kuin isä sulosilmin poikiansa katsasti.
Vanhus, vaivan nähnyt, näytti vielä mieltä urohon.
Muistan hänen harmaan päänsä, kun hän ympär` ratsasti
Ja kuin isä sulosilmin poikiansa katsasti.
Vihollisen vertaisena, pojin
kuusin tuhansin,
riemuin viel` ois kunnialla käynyt verileikkeihin
Pois on pelko, epäilyskin, taistella nyt mielitään,
toinen luottaa toisehen, häneen me ja meihin hän.
riemuin viel` ois kunnialla käynyt verileikkeihin
Pois on pelko, epäilyskin, taistella nyt mielitään,
toinen luottaa toisehen, häneen me ja meihin hän.
Silloin Klingspor saapuu, marski,
ylpeä kuin kuningas,
kaks` on leukaa, yksi silmä, sydäntä vain puolikas.
Silloin Klingspor saapuu, ottaa arvollansa komennon,
antaa käskyjä kuin Klercker, mutta käskee pakohon."
kaks` on leukaa, yksi silmä, sydäntä vain puolikas.
Silloin Klingspor saapuu, ottaa arvollansa komennon,
antaa käskyjä kuin Klercker, mutta käskee pakohon."
Hävityn sodan jälkeen af Klercker ei enää katsonut voivansa jäädä
Suomeen ja rakkaaseen Träskändaan. Hän palasi Tukholmaan ja myi kartanon majuri
Pehr Bergenstråhlelle.
Carl Johan Walleenin kausi 1820-1840
Carl Johan Walleenin kausi 1820-1840
C.N. af Klerckeriltä Träskändan ostanut majuri Pehr Bergenstråhle omisti
Träskändan vain noin 10 vuoden ajan. Hän myi tilan elokuussa 1820 vapaaherra Carl Johan Walleenille. Senaattori sittemmin prokuraattori, Walleen perheineen asui Helsingissä. Träskändan hän
hankki perheensä kesänviettopaikaksi.
Vapaaherra Walleen uudisti af Klerckerin
aikaisen Träskändan täydellisesti. Hän puratti vanhan päärakennuksen ja
suurimman osan ulkorakennuksista sekä hävitti vanhat terassoinnit ja
hedelmätarhat.
Walleen rakennutti uuden empiretyylisen
päärakennuksen kauemmas joesta, rinteen päälle, missä nykyinenkin päärakennus
sijaitsee. Kartanon talouskeskuksen hän siirsi uuden päärakennuksen
pohjoispuolelle ja kasvi- ja hedelmätarhat kauemmaksi itään. Korkealla
kivijalalla seisonut puurakenteinen talo oli yksikerroksinen ja pohjaltaan
lähes neliömäinen. Päärakennuksen suunnittelijaa ei tunneta, mutta on esitetty
arvailuja, että tehtävä olisi annettu joko Walleenin lähipiirin suosimalle C.L.
Engelille tai Helsingin kaupunginarkkitehti Pehr Granstedtille.
Päärakennus C.J. Walleenin aikana, eteläjulkisivun piirustus Museovirasto).
Maanviljelyksestä kiinnostunut Walleen
yhdisti pienet peltotilkut kunnon viljelysvainioiksi ja puistoalue erotettiin
pelloista kiviaidalla. Walleenin siirrätti myös puiston eteläosan halki
kulkeneen Etelä-Suomen tärkeimmän maantien Ison Rantatien pois puistoalueelta talouskeskuksen pohjois- ja itäpuolelle, ja
puistoa rajamaan rakennettiin 1,5 km pituinen kiviaita. Saatuaan näin koko joen
eteläpuolisenkin alueen yksityiskäyttöönsä Walleen laajennutti puiston
lopulliseen 22 hehtaarin kokoonsa.
Puutarhataide oli C.J. Walleenin erityisen
intohimon kohde. Hän ryhtyikin heti kartanon ostettuaan innolla suunnittelemaan
ja rakentamaan uutta puutarhaa Träskändan hedelmälliseen maaperään.
Luonnonvaraista metsää hakattiin ja muutettiin puistomaisemmaksi. Ranskalaista
kulttuuria ja tyyliä ihaillut Walleen loi Träskändaan suoraviivaisen ranskalaisen muotopuutarhan,
jossa päärakennus oli lähtöpisteenä viuhkamaisesti kohti jokea ja etelää
levinneille puukujille. Jalojen
lehtipuiden reunustamat puistokäytävät päättyivät joko varta vasten
suunniteltuihin koristeellisiin puistorakennelmiin tai ympäristöön avautuviin
näkymiin. Puistokäytävien näyttävinä päätepisteinä toimivat mm. uusgoottilainen
viljamakasiini, huvimajat sekä Glimsinjoen ylittävä silta. Avoimet näköalat
olivat tärkeitä ja Walleenin aikaiselta päärakennukselta aukesivatkin
esteettömät näkymät niittyjen yli Pitkäjärvelle sekä joen toisella puolella
sijaitsevalle mäelle rakennetulle pyörötemppelille.
Carl Ludvig Engelin suunnitteleman,
metsästyksen jumalatar Dianan mukaan nimetyn temppelimäisen rakennuksen lisäksi
Walleen rakennutti puistoon kaksi muuta huvimajaa. Walleenin aikana Espoon
seuraelämän painopiste siirtyi Träskändaan ja loistavat puutarhajuhlat
huvimajoihin katettuine tarjoiluineen olivat erityisen kuuluisia.
Pikkuhiljaa Walleenin kiinnostus Träskändaa kohtaan vähentyi, sillä hän haaveili puutarhan ympäröimästä talosta Helsingissä. Hän myikin Träskändan mielihyvin rikkaaksi leskeksi jääneelle tytärpuolelleen Aurora Demidoville ja rakennutti kaupasta saamillaan rahoilla upean Villa Hagasundin (Hakasalmen huvila) Helsingin välittömään läheisyyteen.
Aurora Demidovin, myöh. Karamzinin kausi 1840-1895
Pikkuhiljaa Walleenin kiinnostus Träskändaa kohtaan vähentyi, sillä hän haaveili puutarhan ympäröimästä talosta Helsingissä. Hän myikin Träskändan mielihyvin rikkaaksi leskeksi jääneelle tytärpuolelleen Aurora Demidoville ja rakennutti kaupasta saamillaan rahoilla upean Villa Hagasundin (Hakasalmen huvila) Helsingin välittömään läheisyyteen.
Aurora Demidovin, myöh. Karamzinin kausi 1840-1895
Vuonna 1840 Träskändan ostanut Aurora Demidov(-a)
loi lapsuudestaan asti rakastamastaan kartanosta itselleen oman kodin,
jollaista hänellä ei tähän asti ollut vielä ollut. Jäätyään leskeksi Auroralla
oli vapaus, valtaa sekä varallisuutta toteuttaa unelmiaan. Träskända oli
Auroran liikkuvan elämän kiintopiste ja erittäin rakas ja tärkeä paikka jota
hän ehti kehittää puolen vuosisadan ajan.
A.J. Perignon: Aurora Karamzin 1853 (yksityisomistuksessa,
kuva Matti Huuhka)
Träskändasta
tuli paitsi Auroran yksityinen tila myös jatkuvien vierailujen sekä
suurenmoisten juhlien näyttämö. Kartanoon saapui korkea-arvoisia vieraita eri
puolilta Eurooppaa. Omaisia ja tuttuja, opiskelijoita, taiteilijoita ja
diplomaatteja oli aina hänen vieraanaan. Auroran avulla solmittiin monia
tärkeitä tuttavuussuhteita. Auroran aikana Träskändassa vietettiin
todennäköisesti Suomen loisteliainta kartanoelämää. Enimmillään kartanolla asui
150 ihmistä.
Auroraa ja
isäpuoli Walleenia yhdisti kiinnostus puutarhasuunnitteluun ja erityisesti
kukkien kasvatukseen. Ajan hengen mukaisesti he suosivat kuitenkin erilaista
tyylisuuntaa. Pietarin romanttiset maisemapuistot kaartuvine, kapeine
käytävineen toimivat Auroran innoittajana, kun hän palkkasi ranskalaisia ja
saksalaisia puutarhurimestareita muokkaamaan Walleenin barokkihenkisen
puistosommitelman englantilaistyyliseksi maisemapuistoksi. Walleenin aikaisten
puistokäytävien puusto hakattiin suurelta osin pois, vain joitain vanhoja
jalopuita jätettiin koristeeksi. Avoimille nurmikentille istutettiin puu- ja
pensasryhmiä. Puutarhaa koristivat veistokset, uurnat, sekä kiinalaiset
fajanssipallit.
Träskändan
puistokokonaisuuteen kuuluivat myös laajat hedelmä- ja vihannesviljelmät sekä
kasvihuoneet. Kartanon kasvihuoneissa ja ansareissa kasvatettiin muun muassa
aprikooseja, persikoita, appelsiineja, viinirypäleitä ja banaaneja sekä
kahvipensaita. Kasvihuoneissa kasvoi yli 455 eri lajiketta ja puutarhaa
hoiti jatkuvasti vähintään 10 palkattua ammattilaista.
Paljon havupuita
ja pensaita tuotettiin Demidov-suvun kaivoskartanon mailta Nizni-Tagilista
Siperiasta. Puiston reunamille
istutettiin lehtikuusia, saksankuusia ja sembramäntyjä. Suomessa
ainutlaatuisessa puistossa kasvoi kaikkiaan yli 40 puu- ja 25 pensaslajia.
Puiston hoitajaksi palkattiin ammattikoulutuksen saanut ranskalainen puutarhuri
Charles Orion, jolle rakennettiin oma asuintalo kartanon maille.
Auroran oma
kädenjälki ja mieltymykset näkyivät kaikkein vahvimmin Träskändan
suurenmoisessa kukkaloistossa. Auroran toiveesta hänen työhuoneensa edustalle,
päärakennuksen itäpuolelle rakennettiin ulkomailta tuoduista eksoottista
kukista loistelias geometrinen kukkatarha, jota reunusti köynnösten verhoama pergola.
Kesäisin istutuksia täydensivät kasvihuoneista tuodut eksoottiset lajit;
palmut, oleanterit, eukalyptukset ja laakeripuut. Träskändan kukkatarha oli
kuuluisa myös valtakunnan rajojen ulkopuolella
Aurora Karamzin
valvoi tarkasti kaikkia Träskändan asioita myös pitkien ulkomaanmatkojen aikana
ja vaati puutarhureiltaan säännöllistä raportointia puutarhan tilasta sekä
uudet rakennus- ja istutussuunnitelmat hyväksyttäväkseen.
Magnus von Wrightin akvarelli Träskändasta vuodelta 1850
(Kuvataiteen keskusarkisto)
Päärakennus Auroran aikana
Kartanon päärakennusta Aurora tyytyi ensimmäisinä Träskändan vuosinaan muokkaamaan vain hyvin vähän. Avioiduttuaan eversti Andrei Karamzinin kanssa vuonna 1846 Aurora totesi päärakennuksen olevan liian pieni. Saadakseen lisää majoitus- ja seurustelutilaa kasvaneen suvun, ystävien ja tuttavien jatkuviin ja pitkäaikaisiin vierailuihin Aurora laajennutti päärakennusta E.B. Lohrmanin suunnitelmien mukaisesti. Vuosina 1851-1852 toteutetussa laajennuksessa yksikerroksista päärakennusta korotettiin kerroksella ja somistettiin venäläisen arkkitehdin suunnittelemilla kaksikerroksisilla lasiverannoilla. Kartanosta tehtiin huvilamaisempi ja avoimemmin luontoon avautuva. Auroran työhuoneesta rakennettiin avautumaan lanterniini –veranta.
Kartanon päärakennusta Aurora tyytyi ensimmäisinä Träskändan vuosinaan muokkaamaan vain hyvin vähän. Avioiduttuaan eversti Andrei Karamzinin kanssa vuonna 1846 Aurora totesi päärakennuksen olevan liian pieni. Saadakseen lisää majoitus- ja seurustelutilaa kasvaneen suvun, ystävien ja tuttavien jatkuviin ja pitkäaikaisiin vierailuihin Aurora laajennutti päärakennusta E.B. Lohrmanin suunnitelmien mukaisesti. Vuosina 1851-1852 toteutetussa laajennuksessa yksikerroksista päärakennusta korotettiin kerroksella ja somistettiin venäläisen arkkitehdin suunnittelemilla kaksikerroksisilla lasiverannoilla. Kartanosta tehtiin huvilamaisempi ja avoimemmin luontoon avautuva. Auroran työhuoneesta rakennettiin avautumaan lanterniini –veranta.
Träskändan päärakennus 1880 -luvulla (kuva: Reinhold
Hausen, Museovirasto)
Träskändan päärakennuksen sisätiloista ei ole
säilynyt lainkaan maalauksia, tai valokuvia. Aikalaiskirjoitusten sekä
irtaimiston inventaariluetteloiden ansiosta kuitenkin tiedetään, että Suomen
oloissa aivan poikkeuksellisen loistokkaassa rakennuksessa oli vaikutteita sekä
venäläisestä että keskieurooppalaisesta tyylistä. Ylellisen runsaassa
sisustuksessa ohjenuorana oli ”horror vacuum”, tyhjän tilan kammo.
Koriste-esineiden, kankaiden, mattojen, taulujen jne. käyttö oli ylenpalttisen
runsasta.
Auroran omistuksessa oli myös paljon erittäin
arvokkaita taideteoksia. Aikana, jolloin Suomessa ei vielä ollut taidemuseoita,
tällaista taidetta saattoi nähdä vain hyvin harvoissa paikoissa. Aurora oli
aina kasvanut ja elänyt poikkeuksellisen taideystävällisessä ilmapiirissä ja
korkealuokkaisen taiteen ympäröimänä. Hänen isäpuolensa C.J. Walleen oli
merkittävä taiteen kerääjä ja Demidovien suku koko Euroopan huomattavimpia
taidemesenaatteja. Träskändassa Auroralla oli mm. Rembrandtin merkittävä työ,
joka tuhoutui vuoden 1888 tulipalossa muiden taideaarteiden kanssa. Aurora
omisti myös ihailemansa Albert Edelfeltin teoksen Kuningatar Blanka. Rikasta
ylimysnaista ja hänen pientä poikaansa esittävä teos oli tiettävästi Auroralle
erityisen rakas. Edelfeltin maalaus ei onneksi ollut palohetkellä Träskändassa.
Puisto- ja piharakennukset
Päärakennuksen laajentamisen jälkeen 1850
-luvulla Aurora tilasi Turun kaupunginarkkitehti G.T. Chiewitziltä suunnitelmat
lukuisiin hyvin koristeellisiin puisto- ja ulkorakennuksiin. Suunnitelmista
toteutui 16 hevosen talli ja vaunuvarasto, puutarhurin asunto, Pitkäjärven
rannalle noussut pesutupa sekä vanhan rakennuksen koristelu nk.
piparkakkutaloksi. Seuraavalla vuosikymmenellä valmistui talouspihalle
Chiewitzin suunnittelema koristeellinen käymälärakennus, jota keisarivierailun
jälkeen kutsuttiin keisarilliseksi latriiniksi.
Vuoden 1850 heinäkuussa kartanossa juhlittiin
Auroran ja hänet muutama vuosi aiemmin naineen eversti Andrei Karamzinin
hääpäivää. Kutsuvieraita kestittiin ylenpalttisesti, ja illallisen jälkeen
heidät vietiin huviajelulle. Seurueen palatessa heidän eteensä avautui kartanon
portilta näkymä punaisin, sinisin, keltaisin ja vihrein tähtisatein valaistulle
nurmikentälle. Eri puolille puistoa oli ripustettu satoja lyhtyjä. Juhliminen
oli ylellistä ja tuhlaavaista, mutta kuokkavieraitakaan ei ylenkatsottu. Andrei
Karamzin kävi hyväsydämisyyttään tilaamassa kutsumattomille vieraille omaa
tarjoilua, ylioppilaille punssiboolia, maalaismiehille viinaryypyt ja naisille
ja lapsille harvinaiset herkut, appelsiinit.
Kartanon historian loistelian tapahtuma olivat keisari Aleksanteri II:n
vierailun kunniaksi järjestetyt metsästysjuhlat syksyllä 1863.
Perjantaina 11. päivänä marraskuuta 1888 Träskändan päärakennus kallisarvoisine taideteoksineen tuhoutui tulipalossa perustuksiaan myöten. Jäljelle jäivät vain savuavat roviot. Aurora ystävineen oli tulipalon aikana paikalla Träskändassa, joten hän joutui omin silmin todistamaan onnettomuutta. Pitkäaikaisen rakkaan kodin tuhoutuminen oli 80 -vuotiaalle Auroralle raskas isku, eikä hän halunnut rakennuttaa uutta päärakennusta. Muutaman vuoden ajan Aurora vietti kesänsä meijeriryhmän rakennuksissa, jotka kunnostettiin hänen käyttöönsä.
Perjantaina 11. päivänä marraskuuta 1888 Träskändan päärakennus kallisarvoisine taideteoksineen tuhoutui tulipalossa perustuksiaan myöten. Jäljelle jäivät vain savuavat roviot. Aurora ystävineen oli tulipalon aikana paikalla Träskändassa, joten hän joutui omin silmin todistamaan onnettomuutta. Pitkäaikaisen rakkaan kodin tuhoutuminen oli 80 -vuotiaalle Auroralle raskas isku, eikä hän halunnut rakennuttaa uutta päärakennusta. Muutaman vuoden ajan Aurora vietti kesänsä meijeriryhmän rakennuksissa, jotka kunnostettiin hänen käyttöönsä.
Kaksi vuotta myöhemmin seurasi toinen
järkytys, kun elokuussa 1890 raivonnut kuuluisa hirmumyrsky, Augustistormen”
tuhosi kartanon puistoa pahasti. Miltei koko joen eteläpuolinen puiston osa
kaatui.
Rakkaan
Träskändan tuhoutuminen oli vanhenevalle Auroralle suuri järkytys. Hän myi
tilan vuonna 1895 Emilie -sisarensa tyttärentyttärelle Marie Törngrenille (o.s.
Linder) ja tämän puolisolle tohtori Adolf Törngrenille. Saamillaan
myyntituloilla hänen oli mahdollista tuntuvasti tukea Diakonissalaitoksen
suurta uudisrakennusta.
Törngrenien
kausi 1895-1923
Träskändan
loisto oli perustunut Aurora Karamzinin yhteiskunnalliseen asemaan,
poikkeukselliseen varallisuuteensa sekä aitoon rakkauteen ja intohimoiseen
kiinnostukseen kartanoa ja sen kunnostamista kohtaan.
Törngreneillä ei ollut aikaa eikä rahaa
ylläpitää koristeellisia kukkatarhoja ja puistoalueita. He keskittyivät
hyötyviljelyyn ja Träskändan tuotannon tehostamiseen. Kaikki viljelyskelpoinen
maa otettiin käyttöön ja kartanosta muodostettiin kauppapuutarha. Kukkatarha ja
pergola katosivat ja puisto rappeutui.
Palaneen päärakennuksen tilalle Törngrenit
rakennuttivat 1890 -luvulla arkkitehtikolmikko Gesellius-Lindgren-Saarisen
suunnitteleman cottage -tyylisen huvilarakennuksen, joka oli tarkoitettu
ainoastaan kesäkäyttöön.
Vuonna 1921 kesähuvila korvattiin Armas
Lindgren ja Bertel Liljeqvist suunnittelemalla barokkirakennuksella.
Suunnitelmat perustuivat tukholmalaisen I.G. Clasonin luonnoksiin, ja rakennus
edustaa lähinnä ruotsalaista uusbarokkia.
Pian uuden päärakennuksen valmistumisen jälkeen tohtori Törngren ajautui taloudellisiin vaikeuksiin ja alkoi myydä Träskändan peltoja ja metsiä eri ostajille. Träskändan puutarhat kasvihuoneineen osti puutarhuri Emil Hallgren. Espoon kunta osti päärakennuksen ja sitä ympäröivät maat vuonna 1923 ja perusti sinne Aurorakodiksi ristitty kunnalliskodin vanhuksille. Vuoden 1926 loppuun mennessä kaikki kartanon maat ja rakennukset oli myyty ja Träskändan aika yksityisenä herraskartanona oli päättynyt.
Pian uuden päärakennuksen valmistumisen jälkeen tohtori Törngren ajautui taloudellisiin vaikeuksiin ja alkoi myydä Träskändan peltoja ja metsiä eri ostajille. Träskändan puutarhat kasvihuoneineen osti puutarhuri Emil Hallgren. Espoon kunta osti päärakennuksen ja sitä ympäröivät maat vuonna 1923 ja perusti sinne Aurorakodiksi ristitty kunnalliskodin vanhuksille. Vuoden 1926 loppuun mennessä kaikki kartanon maat ja rakennukset oli myyty ja Träskändan aika yksityisenä herraskartanona oli päättynyt.
Kuva: Ekaterina Trayt/A
Blog about Finland
Träskända tänään
Nykyisin Träskändan kartanoalue on valtakunnallinen harvinaisuus. Sitä ei ole suojeltu vain historiallisten arvojensa vuoksi, kuten kartanot yleensä, vaan myös luonnonsuojelulailla harvinaisten luontoarvojensa vuoksi. Noin 32 hehtaarin suuruinen puisto on vuodesta 1961 ollut luonnonsuojelualue arvokkaan kasvillisuuden ja eläimistön turvaamiseksi. Merkittävä osa Träskändan alueesta on melko luonnonmukaista metsää, jossa tosin kasvaa monia vierasperäisiä, istutettuja, puulajeja. Alueella on tavattu ainakin seitsemän uhanalaisiksi luokiteltua lajia, mm. pikkutikka, saukko ja joitakin lahopuusta riippuvaisia hyönteislajeja.
Aurorakodin pääsisäänkäyntiä vastapäätä sijaitsevassa puistossa on H. Niemisen tekemä, vuonna 1958 paljastettu Aurora Karamzinin muistomerkki. Luonnonkivessä on vanhan Auroran kasvoreliefi sekä teksti Aurora Karamzin 1808-1902 Caritas.
Nykyisin Träskändan kartanoalue on valtakunnallinen harvinaisuus. Sitä ei ole suojeltu vain historiallisten arvojensa vuoksi, kuten kartanot yleensä, vaan myös luonnonsuojelulailla harvinaisten luontoarvojensa vuoksi. Noin 32 hehtaarin suuruinen puisto on vuodesta 1961 ollut luonnonsuojelualue arvokkaan kasvillisuuden ja eläimistön turvaamiseksi. Merkittävä osa Träskändan alueesta on melko luonnonmukaista metsää, jossa tosin kasvaa monia vierasperäisiä, istutettuja, puulajeja. Alueella on tavattu ainakin seitsemän uhanalaisiksi luokiteltua lajia, mm. pikkutikka, saukko ja joitakin lahopuusta riippuvaisia hyönteislajeja.
Aurorakodin pääsisäänkäyntiä vastapäätä sijaitsevassa puistossa on H. Niemisen tekemä, vuonna 1958 paljastettu Aurora Karamzinin muistomerkki. Luonnonkivessä on vanhan Auroran kasvoreliefi sekä teksti Aurora Karamzin 1808-1902 Caritas.
”Piparkakkutalo” ja viljamakasiini suunniteltiin hyötytarkoituksensa ohella toimimaan osana kartanon suurta puistoa. Piparkakkutalon runko on mahdollisesti jo 1700 –luvulta, mutta se sai G.T. Chiewitzin suunnitteleman koristeellisen ulkoasunsa 1850-luvulla. Piparkakkutalo toimi vierasmajana ja siinä on todennäköisesti majoittunut mm. Auroran sisar Emilie Musin-Pushkin.
Ekaterina Trayt/A
Blog about Finland
Tiilisen viljamakasiinin
piirustukset on signeerannut C.L. Engel, mutta vuosiluku puuttuu. Kyseessä
saattaa olla myös toisen arkkitehdin suunnitelma, jonka Engel
intendenttikonttorin päällikkönä hyväksyi. Nykyään kappelina toimiva rakennus
on ehtinyt toimia paitsi viljamakasiinina myös sikalana, sähkömuuntajana,
halkovajana sekä ruumishuoneena. Vuonna 1933 rakennuksen toimiessa sikalana
Hufvudstadsbladet kritisoi tämän sallinutta Espoon valtuustoa
kulttuurivandalismista. Valtuusto ei arvostelusta piitannut, rakennus ehti olla
sikalan 30 vuotta.
Ekaterina Trayt/A
Blog about Finland
Träskändan meijeriryhmä -
Meijerikoulusta Pikku-Auroran taidetaloksi
Mm. Esplanadin Kappelin ja Vanhan ylioppilastalon suunnittelijana tunnettu arkkitehti Axel Hampus Dahlström laati Aurora Karamzinin tilauksesta 1860-luvulla Träskändan meijerikeskussuunnitelman.
Vanhin rakennuksista on tilanhoitajan talo, joka siirrettiin Auroran Emilie -sisareltaan perimältä Dalsvikin tilalta ja muutettiin kaksikerroksiseksi uusrenesanssirakennukseksi.
Mm. Esplanadin Kappelin ja Vanhan ylioppilastalon suunnittelijana tunnettu arkkitehti Axel Hampus Dahlström laati Aurora Karamzinin tilauksesta 1860-luvulla Träskändan meijerikeskussuunnitelman.
Vanhin rakennuksista on tilanhoitajan talo, joka siirrettiin Auroran Emilie -sisareltaan perimältä Dalsvikin tilalta ja muutettiin kaksikerroksiseksi uusrenesanssirakennukseksi.
Tilanhoitajan talon molemmille puolille Dahlström suunnitteli meijerin ja meijerikoulun hirsirunkoiset, rapatut rakennukset, jotka valmistuivat 1862. Meijerin sijainti oli erinomainen, sillä kartanon navetta sijaitsi sitä vastapäätä maantien toisella puolella. Varsinainen meijerikoulu toimi vain lyhyen aikaa.
Vanhaan meijerikoulurakennukseen sijoitettiin myöhemmin ruotsinkielinen kansakoulu. Träskändan päärakennuksen tuhouduttua tulipalossa marraskuussa 1888, muutettiin sekä tilanhoitajan asunto että koulurakennus Aurora Karamzinin kesäasunnoksi.
Aurora Karamzin tervehtii Träskändan koulun oppilaita (HKM).
Vuonna 1923 "Karamzinin
huvilat" myytiin Helsingfors Folkskolors lärare och lärarinne föreningen
–nimiselle helsinkiläisyhdistykselle kesäsiirtolatoiminnan käynnistämiseksi.
Aurora Sommarhemmet -nimellä tunnetuksi tulleen kesäsiirtolan toiminta alkoi
vuonna 1924.
Sotien aikana Aurorasommarhemmetin tilat
olivat vaihtelevassa käytössä, mm. siirtolakouluna talvisodan aikana, jolloin
Helsingistä lähetettiin lapsia pois sodan jaloista.
Helsingfors folkskolors lärare- och lärarinneföreningen saatua
Aurorasommarhemmetin takaisin haltuunsa, se oli huonossa kunnossa eikä sen
ilman mittavia korjaustöitä katsottu soveltuvan kesäsiirtolatoimintaan. Tämä
aiheutti talousahdingon, joka oli lähellä johtaa tilojen myyntiin. Tonttia
tarjottiin mm. Espoon kaupungille, joka ei ollut kiinnostunut tilasta. Yhdistys
oli jo hyväksymässä yksityisen rakennuttajan ostotarjousta, mikä olisi johtanut
meijeriryhmän purkamiseen ja asuintalojen rakentamiseen. Tällöin kuitenkin
järjestettiin rahankeräys Aurorasommarhemmetin toiminnan jatkamiseksi. Rahaa saatiinkin
kerättyä niin paljon, että ostotarjous hylättiin ja siirtolatoiminta jatkui.
Tilaa tarjottiin Espoon kaupungille uudestaan vuonna 1982, jolloin
Espoon kaupunginhallitus päätti ostaa sen 470 000 markan kauppahinnalla.
Alueelle suunniteltiin niin taideteollisuuskylää kuin monitoimikeskustakin.
Vuoden 1988 asemakaava määräsi rakennukset suojeltaviksi. Espoon
kaupunginmuseon lausunnon mukaan rakennukset kuuluvat ehdottomasti
rakennustaiteellisesti ja kulttuurihistoriallisesti tärkeimpiin säilytettäviin
ja korjattaviin kohteisiin Espoossa. Rakennukset pysyivät kuitenkin tyhjinä.
Vielä 1990-luvulla tiloja käytettiin kaupungin varastotiloina.Osittainen
kylmillään olo ja ilkivalta heikensivät arvorakennusten kuntoa.
Vihdoin vuonna 2000 ryhdyttiin toteuttamaan Pikku-Aurora
-nimen saanutta lasten taidetaloa. Ensimmäiseksi toteutettiin meijerikoulun
peruskorjaus joka valmistui elokuussa 2003.
Dalsvikin kartano
Dalsvikin
kartano sijaitsi nykyisen Lähderannan päiväkodin ja koulun alueella. Kartanon
omisti Auroran sisar Emilie ja tämän aviomies kreivi Vladimir Musin-Pushkin.
Myöhemmin kartano tuli testamenttilahjoituksena Auroran omistukseen. Kun
Auroran Träskändaan iäkkäille palvelijoille perustama vanhainkoti paloi, hän
siirrätti vanhukset Dalsvikin päärakennukseen. Työssä vanhusten hyväksi häntä
auttoi Emilien Marie-tytär. Aurora Karamzin myi Träskändan ja Dalsvikin
kartanot vuonna 1895 Musin-Pushkinien tyttärentyttärelle Maria Törngrenille
(o.s. Linder).
Maria
Törngrenin leski, tohtori Adolf Törngren myi kartanon vuonna 1906 pankinjohtaja
Henrik Kihlmanille. Vuonna 1936 yhtiöitetyn Dalsvik Gård Ab:n omistaneet
Kihlman suvun jäsenet, mm. Henrik Kihlmanin leski Eva Kihlman myivät
perustamansa yhtiön Källstrand Ab:lle. Lohkotetulle tilalle nousi mm.
Lähderannan kerrostalot, monitoimitalo, jäähalli sekä urheilukenttä.
* Träskändan upea puisto- ja luonnonsuojelualue sijaitsee Kuninkaantien ja Träskändan puistotien risteyksessä. Päärakennus ei ole normaalisti avoinna yleisölle, mutta puisto- ja metsäalueella voi liikkua vapaasti.
Aurora Karamzinin rakennuttama meijeriryhmä - nykyinen Pikku-Auroran taidetalo naapureineen - sijaitsee osoitteessa Järvenperäntie 1-3. Talossa on paljon ohjelmaa ja vaihtuvia näyttelyitä.
Kuva: Leena Markkanen/Meidän
Suomi
* Träskändan upea puisto- ja luonnonsuojelualue sijaitsee Kuninkaantien ja Träskändan puistotien risteyksessä. Päärakennus ei ole normaalisti avoinna yleisölle, mutta puisto- ja metsäalueella voi liikkua vapaasti.
Aurora Karamzinin rakennuttama meijeriryhmä - nykyinen Pikku-Auroran taidetalo naapureineen - sijaitsee osoitteessa Järvenperäntie 1-3. Talossa on paljon ohjelmaa ja vaihtuvia näyttelyitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti